Easy to do business with

Vår historie

GPBM er en relativt ung bedrift med en lang historie. Her kan du lese mer om hvordan bedriften har vokst og utviklet seg i løpet av årene.

 

 

 

 

1986

Selskapet stiftes.

 

 

1988

De første kontaktene etableres med Gold Peak Industries (GPI) i Hong Kong. GP Batteries blir selskapets batterileverandør.

 

 

 

 

1995

Markedet for mobiltelefoner eksploderer og skaper en enorm etterspørsel etter telefonbatterier og tilbehør. Selskapet ekspanderer og starter et datterselskap i Finland. Det etableres distribusjonsnettverk i de norske og danske markedene. Omsetningen er på ca. 70 millioner kroner.

 

 

2000

Batteriladerne GP PowerBank ekspanderer kraftig, GP Batteries etablerer seg mer og mer og antas å være en av de største batterileverandørene i Norden. Datterselskap startes i Norge og Danmark, noe som muliggjør distribusjon i hele Norden. Omsetningen er på ca. 100 millioner kroner.

 

 

 

 

 

2004

Digitalkameraets selvsagte plass i hjemmet skaper enda større etterspørsel etter oppladbare batterier. Selskapet opplever organisk vekst og går til anskaffelse av GPBM France, GP Batteries distributør på det franske markedet. Omsetningen er på ca. 280 millioner kroner.

 

2006

Selskapet går til anskaffelse av GPBM Italy, GP Batteries distributør på det italienske markedet. Vi passerer milepælen 100 ansatte i organisasjonen. Omsetningen er på ca. 330 millioner kroner.

 

 

 

 

 

 

2009

Varemerket Housegard, en komplett leverandør av brannsikkerhetsprodukter til forbrukere, rulles ut i Norden. Vi er markedsledende innenfor forbruksbatterier (oppladbare og alkaliske) i Sverige.

 

 

 

 

 

2012

Vi blir tildelt den prestisjefylte designprisen Reddot Award for brannslukkeren Firephant. På grunn av vår kjærlighet til fotball og viljen til å utvide markedsføringsstrategien blir vi hovedsponsor for et av Sveriges topplag, IFK Göteborg.

 

 

2013

Firephant lanseres kommersielt med kunder som Electrolux Home. Sortimentet for bærbare ladere, GP PowerBank, utvides, og vi satser på TV-reklame. I 2013 introduseres også en ny organisasjonstruktur, Nordic-Italy-France (NIF), med støttefunksjoner til samtlige selskap i Göteborg.

 

 

 

 

 

2014

Salget av de bærbare laderne, GP PowerBank, blomstrer, og vi gjør ytterligere investeringer i markedskommunikasjonen gjennom digitale og tradisjonelle medier.

 

 

2017

Housegard lanserer slokkemiddelet AVD og utøker sortimentet med røykvarslere. GPBM introduserer sin satsning på miljø og bærekraft: Green Investment. Omsetningen passerer 400 millioner kroner.